Farby olejne

Oleje są ukochane przez artystów z wielu powodów. Oferują one dużą uniwersalność. Oleje mogą być bardzo nieprzezroczyste, lub mogą być rozcieńczone rozpuszczalnikiem do różnych poziomów przejrzystości. Mają wolny czas suszenia, podczas którego ich kolory nie zmieniają się, co pozwala artyście na przerobienie, poprawianie, a nawet zeskrobać farbę z wybranych obszarów. Co oznaczają techniki pośrednie (direct) i bezpośrednie( indirect) w malarstwie olejnym? Istnieje wiele różnych sposobów aby malować, ale dwa najczęściej używane z nich to tradycyjny (pośrednie malarstwo), powolny i kontrolowany sposób. Ta metoda często wykorzystuje tonujący podkład jako podstawę obrazu, zazwyczaj w szarym (grisaille) lub brązowym (bistr) w kolorze. Jest również cięższa i bardzo pracochłonna. Tutaj artysta stosuje wiele warstw farby dostosowując ich przejrzystość to tworzenia różnych efektów. Nakładane na siebie warstwy muszą wcześniej dokładnie wyschnąć aby uniknąć mieszania się barw. Artysta stosując tę metodę tworzy głębię i modyfikuje barwy tak aby cieniować powstały efekt. Kolory przy zastosowaniu tej metody zwykle wprowadzają większą jasność i bardziej świetliste odcienie niż te, które można osiągnąć w przypadku metody bezpośredniej. Z powodzeniem można użyć w tej metodzie akrylowego gesso zwłaszcza jeśli chcemy przyśpieszyć cały proces powstawania obrazu. Natomiast metoda „mokro na mokro” (bezpośrednie malarstwo) oznacza, że stosuje się jedną warstwę bezpośrednio na podkładzie ( na gesso). Obraz jest gotowy gdy jest wciąż mokry. Plusem stosowania tej techniki jest to, że można skończyć obraz za jednym podejściem i nie wymaga czasu przy dodawaniu kolejnych warstw. Malarstwo to często określane jest jako „alla prima” – za pierwszym razem. Bardzo często pozostawia wyraźne ruchy pędzla tworząc efekt spontaniczności i chropowatości. Technika "Impasto"Jest to technika polegająca na nakładania farby grubą, wypukłą warstwą przy użyciu pędzla lun szpachli. Konkretnie jest to grube teksturowanie tak aby powstałe znaki nakładania pozostały widoczne. Należy jednak zachować ostrożność w tej metodzie, ponieważ grube warstwy farby mają tendencję do kruszenia się kiedy wyschną. Najlepiej wprowadzić małą część obrazu tą techniką aby uzyskać najlepszy i najciekawszy efekt. Malując farbami olejnymi można uzyskać taki efekt:

obraz farbami olejnymi